Zaoberáme sa výrobou, predajom a distribúciou potravín zdravej výživy. Portfólio našej spoločnosti tvorí sortiment celozrnných, bezgluténových, bezlaktózových produktov a produktov patriacich do racionálnej výživy. Na slovenskom trhu pôsobíme 18 rokov a počas celého obdobia je našou snahou dbať na kvalitu používaných surovín a produktov, ako aj na tradíciu vyplývajúcu zo slovenského trhu. Neustále sa snažíme zlepšovať sortiment, prinášať nové produkty a poskytovať zákazníkom 100% služby. Náš tím je zložený z ľudí, pre ktorých je Ravita životným štýlom a dušou. Jednoducho povedané máme radi našu prácu a radi ju posúvame k Vám. :)

Baker

Sleduj nás:
Title Image

Blog

Radí nutričná špecialistka.
Preco-maces-s-Judit

Čo dokáže “suchár z pšenice” ?

V časoch, kedy prekvitá popularita superpotravín, či tzv. funkčných potravín, ktoré bývajú obohatené o vlákninu, omega-3 tuky alebo antioxidanty, je maces so svojim zložením až hriešne jednoduchý. S tou jednoduchosťou to naozaj nezveličujem, maces sa totiž skladá iba z vody a pšeničnej múky. A možno sa teraz pýtate, akú pridanú hodnotu môže mať akýsi „suchár z pšenice“. Nuž, čudovali by ste sa, koľko využitia mu v rámci mojej práce pri zostavovaní stravovacích plánov dokážem denno-denne nájsť. A možno sa budete čudovať ešte viac, keď vám poviem, že ani zďaleka ho najviac nevyužívam v rámci redukčných diétnych postupov.

MACES vs. KLASICKÉ PEČIVO

Jeho výhody sa dajú najlepšie demonštrovať na obyčajnom pšenično-ražnom chlebe. Povedala som obyčajný? Tak som sa asi trochu sekla, pretože tento „obyčajný“ chlieb sa skladá až z 12 rôznych prísad. Okrem pšeničnej a ražnej múky v ňom nájdete soľ, droždie, kyselinu octovú, kyselinu askorbovú, enzýmy, protihrudkujúce aj emulgujúce látky. Taký biely rožok navyše obsahuje aj rastlinný olej či cukor, grahamový rožok dokonca aj mliečnu zložku. Mnohé druhy pečiva obsahujú taktiež sóju. Najprv by som rada zdôraznila, že ani jedna z týchto látok nie je pre človeka zdraviu škodlivá a nie je absolútne žiadny dôvod, aby ste sa kvôli tomu báli konzumovať pečivo. Chlieb by jednoducho bez týchto zložiek nebol chlebom.

Problémy však môžu nastať u ľudí s rôznymi tráviacimi ťažkosťami či potravinovými alergiami. V týchto prípadoch môže každá prísada navyše zvýšiť pravdepodobnosť, že nám konzumácia pečiva nebude robiť dobre.

KEĎ LEPOK NIE JE NA VINE

Zo skúsenosti môžem povedať, že väčšina ľudí viní zo svojich tráviacich ťažkostí práve lepok. A zatiaľ čo vyšetrenie na celiakiu je pri tomto type ťažkostí určite na mieste, len malé percento ľudí od lekára vychádza s pozitívnym nálezom. Pred tým, než si samodiagnostikujete intoleranciu lepku, skúste z rovnice odstrániť všetky ostatné „rušivé“ faktory a siahnite po macese. Pretože tie výborné, mäkké, teplé a voňavé rožky, na ktoré ste naďabili včera v supermarkete? Práve tie môžu vo vašom žalúdku narobiť najviac neplechy.

Maces-Ravita

VYUŽITIE MACESU V LIEČEBNÝCH DIÉTACH

Maces nie je bezlepková potravina, napriek tomu je výborne tolerovaná veľkou časťou gastro pacientov a môžeme po nej siahnuť aj pri tých najprísnejších pankreatických či pečeňových diétach. Keďže maces od Ravity neobsahuje ani pridanú soľ, je vhodnou náhradou aj v rámci neslaných diét u pacientov zotavujúcich sa po infarkte myokradu alebo u niektorých pacientov s chorými obličkami. No a ako tu teraz sedím so stále sa zväčšujúcim tehotenským bruškom a častejšie sa objavujúcim pálením záhy, už teraz viem, že čoskoro budem aj ja musieť ubrať na kysnutom pečive a dokúpiť si zásoby macesu 😊

MACES A POTRAVINOVÉ INTOLERANCIE

Keď som vám v úvode článku spomínala, že maces nevyužívam najviac pri zostavovaní redukčných jedálničkov,  mala som na mysli práve mojich pacientov z alergológie, ktorým toto pečivo zvyknem zakomponovať do eliminačných diét namiesto klasického chleba. Prečo?

  1. Minimum potenciálnych skrytých alergénov
  2. Nezaťažuje tak tráviaci trakt
  3. Môžem vyskúšať, či má pacient skutočne problémy s pšenicou/lepkom, alebo treba hľadať inde

Navyše svoje využitie si maces našiel aj u stále sa rozrastajúcej skupiny ľudí s histamínovou intoleranciou. Hoci najväčší problém robia týmto pacientom potraviny ako napr. vyzreté syry, údeniny, víno, citrusy alebo paradajky, určité percento netoleruje ani bežné pečivo a mnohí histaminici vám potvrdia, že v tomto prípade je nekysnuté pečivo pre nich tým najlepším priateľom.

MACES A CHUDNUTIE

To najlepšie (alebo najzaujímavejšie?) som si pochopiteľne nechala na koniec: maces ako náhrada pečiva pri chudnutí. Má to vôbec nejaký význam? Nuž najprv by som vám rada odhalila jedno veľké tajomstvo chudnutia: Na redukčnej diéte môžete aj klasické pečivo 😊 Čo môžete – mali by ste! Celozrnné pečivo vám doplní porciu vlákniny, ktorá má pri chudnutí všestranné využitie.

Problém môže nastať u tých, ktorí fakt veľmi radi papkajú chlebík a nemajú čas na varenú stravu, takže schéma 2 krajce chleba na raňajky, 2 krajce na obed, 1 krajec na olovrant a 2 krajce na večeru u nich nie je nič výnimočné. V tomto prípade je určte fajn aspoň čiastočne siahnuť po náhradách, ktoré majú nižšiu kalorickú hodnotu a pomôžu nám tak udržať sa v rámci nastaveného denného energetického príjmu. Treba však povedať, že jeden krajec chleba nemôžu nahradiť tri macesy, inak si skutočne nijako nepomáhame, práve naopak. Maces by sa mal preto v rámci redukčných režimov využívať skôr ako doplnok k bohatej porcii kvalitných bielkovín (vajíčka, ryby, menej tučné syry) a zeleniny a nie niečo, na čo si namažete hrubú vrstvu masla a položíte kolieska salámy. Môžete ho doplniť k šalátu alebo polievke, či navrstviť zdravou strukovinovou alebo tvarohovou nátierkou. Využitiu sa skutočne medze nekladú, takže ak ste ho ešte nikdy neskúšali, môžete sa pustiť do experimentovania 😊